2. LA COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT I DE L'ALUMNAT

LA COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT (CDD)

DESCRIPCIÓ: QUÈ HEM FET?

Primerament, vam fer una breui explicació de com estava estructurada l'assignatura, tot presentant-la amb el pla de treball. Seguidament, a partir d'un tutorial que ens va realitzar la nostra professora de TIC aplicades a l'educació, ens vam introduir dins de l'aplicació "Blogger" i vam fer una entrada, tot reconeixent i provant algunes de les funcions que ens permet aquesta aplicació.

TASCA SOBRE LA CDD

ENLLAÇ DE LA PÀGINA WEB:

PREGUNTES OBERTES SOBRE LA CDD:

  1. Quin és el context social i educatiu que justifica la definició de la CDD? El context social i educatiu que tenim avui dia és envoltat a les noves tecnologies i, en concret, envoltat de la competència digital ja que, tot i que la gent no en sigui conscient, la era digital ja és amb nosaltres i les tecnologies ja formen part de la nostra societat. És per aquest mateix motiu, que el treball del desenvolupament de la CDD és essencial dins del procés educatiu i d'aprenentatge.

  2. Quins són els referents que fonamenten la CDD? L'Estat Espanyol, Extremadura i la Comisió Europa, entre d'altres, són els principals referents que fonamenten la CDD, ja que han estta buscant diferents estàndards per tal de desenvolupar i incentivar la CDD com a eina d'aprenentatge i per esdevenir un refent, també, per Catalunya i iniciar el Projecte Interdepertamental de CDD de Catalunya que, més enllà de posar-se a l'alçada d'altres països desenvolupats, compta amb molts recursos suficients per desenvolupar la CDD.

  3. Quins són els antecedents de la CDD? Els primers països impulsors de la CDD van ser Dinamarca i Austràlia, els quals van incorporar la competència d'integració de les TIC entre els mestres d'infantil, primària i secundària. No obstant, uns anys més endavant, el Ministeri d'Educació de Xile, va establir setze estàndards de les TIC per a la formació inicial dels docents i, un any més tard, al Regne Unit, van incorporar uns estàndards per a la competència digital dels docents, ja siguin en formació o en exercici.

  4. Com es defineix la CDD i quines capacitats inclou? La CDD es defineix com la capacitat que tenen els professors i professores de mobilitzar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement en situacions reals i concretesde la seva praxi professional. Les capacitats que inclou la CDD són:

    • Facilitar l'aprenentatge dels i de les alumnes i l'adquisició de la competència digital.
    • Dur a terme processos de millora i innovació de l'ensenyament d'acord amb les necessitats de l'era digital.
    • Contribuir al seu desenvolupament professional d'acord amb els processos de canvi que tenen lloc a la societat i als centres educatius.
  1. Quins són els components de la competència digital metodològica? Hi ha 5 components o dimensions que engloben i formen la competència digital metodològica, aquests són:

    • Disseny, planificació i implementació didàctica.
    • Organització, gestió d'espais i recursos educatius.
    • Comunicació i col·laboració.
    • Ètica i civisme digital.
    • Desenvolupament professional.

LA COMPETÈNCIA DIGITAL DE L'ALUMNAT (CDA)

TASCA SOBRE LA CDA

  1. Reprodueix el vídeo de presentació del desplegament de la competència digital (CD) en els currículums d’educació primària i secundària realitzat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya el 2014.


  1. El vídeo presenta tres aspectes a tenir en compte quan parlem d’implementació didàctica de les tecnologies digitals: els 3 escenaris d’aprenentatge o situacions, les 4 dimensions de la competència digital que es recullen al document del currículum de l’àmbit digital (que inclouen 10 subcompetències) i les orientacions metodològiques. Fes un mapa conceptual o una infografia d’aquests aspectes claus. 


Pots ampliar la informació consultant l’apartat TIC i Currículum del web de l’assignatura: 

https://sites.google.com/site/ticeducacio/materials/tic-i-curriculum 


També pots consultar el document del currículum de l’àmbit digital de l’EP:

http://educacio.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/primaria/ambit-digital/ 


  1. En el vídeo es posen tres exemples d’ús de la Viquipèdia en diferents situacions amb l’alumnat. A partir d’aquesta eina o de qualsevol altra, pensa o cerca a Internet una possible pràctica educativa i omple la taula següent, que respon als conceptes claus de l’esquema que has elaborat a la pregunta anterior (aquesta activitat es pot fer en petit grup): 

IMATGES DE LES DUES ACTIVITATS:







 

Comentarios